FRAMSTEGSREDOVISNING 1

Efter att vi fick träffa representant Irene Ekström från Nettbuss fick vi en mer utförlig problemformulering. Vi fick dessutom tillgång till introduktionsprogrammet som önskas att digitaliseras. Vi kunde bläddra i programmet som pappersform, samt en PDF-version genom en USB-sticka. Det var en stor mängd text som vi på något sätt skulle presentera på ett nytt sätt för att nyrekryterade chaufförer skulle ta till sig textens innehåll på ett bättre sätt.

En av de första saker vi kunde konstatera i gruppen var att vi behöver jobba med olika former när vi ska digitalisera introduktionsprogrammet. Den första veckan handlade mest om att lista upp vilka olika kanaler som vi kan tänka oss att jobba med. Dels var det att arbeta med kortare summeringar som inledning till de olika kapitlen. Det var också prat om att animera delar av texten på ett informativt och underhållande sätt. Vi ville också arbeta med att få med bilder/illustrationer och det var också diskussion kring att arbeta med texten genom att summera kapitlen i korta stycken. Detta för att läsaren lätt ska få en överblick kring vad kapitlet handlar om, om det exempelvis skulle vara så att det finns en specifik del i programmet som skall läsas om.

Under framstegsredovisningen fick vi frågor som i sin huvudsak handlade om avgränsning. Det är ett väldigt stort åtagande att göra om hela kapitlet med den tidsbegränsningen som vi har. Att avgränsa projektet till mindre delar och kärnvärden är en bra idé, eftersom att vi vill ju hålla en hög kvalité på det vi slutligen skall presentera. Om vi stressar oss igenom hela introduktionsprogrammet med tvivelaktiga metoder som vi inte reflekterat kring ordentligt. Men i det här läget har vi inte läst igenom hela introduktionsprogrammet, så vi har inte full kontroll på vad programmet innehåller. Vi kommer att ta med det under nästa vecka och verkligen läsa igenom hela programmet för att förstå vad vi arbetar med.
En annan del som vi fick kritiserat var användningen av mer text, när det är just textdelen som är svår att kommunicera ut till de andställda. Men vi stod fast i gruppen att just summeringar skulle verka genom att kortfattat förklara och förbereda läsarna på vilka ämnen som tas upp i kapitlet. Men med kritiken kunde vi också tänka kring att presentera den här summeringen på ett bättre sätt, så det är ingen orimlig kritik.

Denna veckas framstegsredovisning kan kopplas till temaveckan som handlade om Hållbar lärande. I den veckans blogginlägg hänvisade jag till en Dan Frendins blogg då Eva Grundelius gästbloggade. Där skrev hon om motsatsen till hållbart lärande, som är att lära ut något ohållbart eller rentav felaktigt. Att lära ut irrelevant information är ju aldrig önskvärt. En av uppgifterna som vi fått till oss i projektet är ju att hantera Nettbuss information och förmedla detta. Då är det viktigt att vi efter den här veckan verkligen tar reda på vad som är viktigast i introduktionsprogrammet, därav målsättningen att läsa igenom programmet ordentligt. Som Grundelius skrev i blogginlägget så är det viktigt att återkoppla till begreppet djup på olika sätt; djuplyssna, tala och fråga. Att djuplyssna på hur situationen ser ut så behöver vi utveckla detta i nästa vecka, då det är planerat att hälsa på Nettbuss i Göteborg. Vi behöver verkligen att tänka kring lärande med skapandet av vår artefakt, och fråga oss; vad vill vi lära ut?

Grundelius, Eva. (2013). Hur skall vi definiera hållbar lärande? Dan Fredin [Blogg]. 18 februari. http://dfrendin.com/2013/02/18/hur-skall-vi-definiera-hallbart-larande/ [2015-05-05].

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: